Saturday 16 July 2011

SMT KEKAL UNIK

Transformasi Pendidikan Negara telah pun bermula dengan memperluaskan pendidikan vokasional sepertimana satu cabang dari NKRA. Strategi yang telah dijalankan adalah dengan menukarkan semula sebanyak 78 buah SMT kepada SMV dan hanya kekal 10 SMT. Untuk menambahluaskan pendidikan vokasional beberapa SMK akan ditukarkan kepada SMV. Selain dari itu, ada perancangan untuk menyerapkan pendidikan vokasional ini ke SMK dan mungkin bermula dari Tingkatan 1.
Apa saja perancangan yang dibuat untuk memperluaskan pendidikan vokasional, keunikan SMT mesti dikekalkan. Keunikan SMT dari tahun 1972/73 yang telah bertapak di sembilan buah SMT dan juga sinonim dengan panggilan Technical Institute (TI) ialah mata pelajaran pengajian kejuruteraan yang tidak terdapat di mana-mana sekolah di negara ini termasuk SBP. Bagi mata pelajaran ini, pelajar tidak hanya diperkasakan dengan ilmu teori semata-mata malah dimantapkan lagi dengan aktiviti-aktiviti amali dan hands on. Ternyata dan telah terbukti pelajar lulusan SMT (TI) satu ketika dulu, telah menunjuk prestasi yang amat baik dalam kursus-kursus kejuruteraan terutama aktiviti dalam makmal/bengkel di universii-universiti tempatan seperti UTM dan juga diperakui oleh universiti luar negara.
Dalam perancangan, 78 SMV tersebut akan menghadapi transformasi yang lebih hebat iaitu dinaiktarafkan kepada kolej. Pada tahun 2013, sebanyak 78 buah Kolej Vokasional akan tampil dan ia merupakan satu anjakan berskala besar dalam pendidikan negara di bawah KPM. Ia wajar dilaksanakan bagi menarik lebih ramai rakyat memilih bidang vokasional bagi menaikkan nisbah pendidikan vokasional berbanding dengan akademik. Pendidikan vokasional kebanyakan di negara maju secara puratanya tidak kurang dari 50 % (Austria 78%), manakala di Malaysia ialah 7 %. Hasrat KPM menjelang 2020, pendidikan vokasional di negara ini akan meningkat kepada 40%.
Sekiranya Kolej Vokasional akan melahirkan tenaga mahir dan separuh mahir, SMT tetap dengan halatuju untuk melahirkan bakal profesional dalam bidang kejuruteraan. Negara masih memerlukan tenaga profesional bagi pembangunan negara menjelang 2020 dan seterusnya. SMT perlu kekal dengan identitinya dan keunikannya. SMT masih relevan untuk negara, maka ianya perlu dikekalkan malah dinaik tarafkan. "Untuk jadi jurutera masuklah SMT (TI)" kata-kata seorang bekas pelajar, kini seorang Jururunding Kejuruteraan yang berjaya dinegara ini.

No comments:

Post a Comment